Wednesday, October 17, 2012

Dr Zakir Naik Jelajah Malaysia 2012 - PWTC 07/10/12


Nota-nota ringkas dari jelajah Dr Zakir Naik oleh Mohd Hanafiah.
Topik : Pandangan Islam Mengenai Keganasan Dan Jihad.

Islam bermksud damai (peace) dan penyembahan kepada Tuhan Yang Maha Esa. Islam merupakan agama yg mencintai akan kedamaian dan kesejahteraan umat manusia keseluruhannya.
Tetapi media massa kini yang merupakan kuasa terbesar pada abad ini telah memberi gambaran yg salah terhadap agama Islam dan penganutnya. Lambakan buku2 dan artikel2 mengenai salah faham kesucian agama Islam yg dianuti oleh jutaan manusia mula meluas selepas peristiwa 9/11 yg berlaku di Amerika Syarikat. Barat mula memburuk-burukkan agama Islam dan penganutnya. Mereka mengatakan orang Islam adalah seorang yg berfahaman Fundamentalist. Apakah yg dimaksudkan dgn fahaman fundementalisme. Dari segi tafsiran bahasa kamus,seseorg yg fundamentalist ialah org yg sangat tegas berpegang pada ajaran agama.Memang benar kita sebagai umat Islam adalah seorang yg fundamentalist iaituberpegang teguh pada ajaran agama Islam dalam melaksanakan ajaran yg diajar oleh Nabi junjungan Muhammad SAW spertimana yg diperintahkan oleh Allah SWT. Namun Islam tidak membenarkan pegangan yang bersifat ganas/tegas. Pastinya tidak sama seperti yg digambarkan oleh barat. Malahan media massa barat dgn mudah melabelkan org Islam sebagai pelampau dan penganas. Media massa merupakan kuasa besar yg mempengaruhi pemikiran dunia hari ini.
"Sesungguhnya agama disisi Allah ialah Islam.Org2 yg telah diberi Kitab tidaklah berselisih,kecuali setelah mereka memperolehi ilmu kerana kedengkian di antara mereka" - Surah 3,Ali-Imran, ayat 19.

Jihad pula bermaksud berjuang atau berusaha seberapa daya dari kejahatan kepada kebaikan. Sebagai contoh seorang yg bertungkus lumus utk belajar dlm berjaya dalampeperiksaan sebenarnya dia seorang yg melakukan jihad. Malah segala perbuatan bersifat kearah kebaikan adalah jihad. Sebagain contoh Allah SWT berfirman:
"Dan Kami wajibkan kpd manusia agar (berbuat) kebaikan kpd orgtuanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dgn sesuatu yg engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah engkau patuhi keduanya. Hanya kepadaKu tempat kembalimu, dan akan Aku beritakan kepadamu apa yg telah kamu kerjakan", Surah 29 Al' Ankabut, ayat 8.
Manakala para orientalist menterjemahkan jihad sebagai perang suci (holy war). Namun tidak ada dalam Al-Quran yg menyuruh umat Islam utk berjidah dlm berperang. Peperangan suci (holy war) sebenarnya dimulakan oleh pengikut Kristian sendiri seperti didalam sejarah. Ratusan ribu yg terbunuh ketika era peperangan agama Kristian.

Al-Quran menerangkan "Orang2 yg beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dgn harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah org2 yg memperoleh kemenangan"., Surah 9 At-Taubah, ayat 20.

"Barangsiapa diantara kalian melihat sesuatu kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, jika tidak mampu maka dengan lisannya, dan jika ia masih tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman." Hadith 40, Riwayat Muslim.

"Dan jika di antara kaum musyrikin ada yg meminta perlindungan kepadamu, maka lindungilah agar dia dapat mendengar firman Allah, kemudian hantarkanlah dia ke tempat yg aman baginya. (demikian) itu kerana sesungguhnya mereka kaum yg tidak mengetahui". Surah 9 At-Taubah, ayat 6.

Konsep jihad adalah meluas dlm kehidupan dan dlm setiap situasi. Dan jihad terbiak pada hari ini ialah jihad Bai Quran (jihad mengikut Al-Quran) kerana Allah SWT telah memberikan penghargaan kpd umat Islam sebagai sebagai sebaik-baik umat. Hari ini menjadi kewajipan umat Islam utk menerangkan keindahan agama Islam kpd golongan bukan Islam. "Dan org2 Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah "Sesungguhnya petinjuk Allah itulah pertunjuk (yg sebenarnya)". Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah". Surah 2 Al-Baqarah, ayat 120.

Adalah menjadi suatu kefarduan umat Islam dalam mengembangkan Islam sepertimana firman Allah SWT :
"Demi masa. Sungguh,manusia berada dalam kerugian, kecuali org2 yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati utk kebenaran, dan saling menasihati utk kesabaran". Surah 103 Al-Ashar, ayat 1-3.
Dan Allah SWT mengajar kita cara untuk berdakwah dgn mengajar kebaikan :
"Mereka beriman kpd Allah dan hari akhir, menyuruh (berbuat_ yg makruf, dan mencegah dari yg mungkar dan bersegera (mengerjakan) berbagai kebajikan. Mereka termasuk org2 yg soleh". Surah 3, Ali-Imran,ayat 114.

Musuh-musuh Islam sering memberikan tafsiran yang salah dgn memetik Surah 9 At Taubah, ayat 5 yg bermaksud,"Apabila telah habis bulan2 haram,maka perangilah org2 musyrik di mana saja kamu temui, tangkaplah dan kepunglah mereka...."
Sedangkan ayat ini tidak habis dibaca dari ayat 1 lagi yg menerangkan konteks dalam peperangan saja. Islam mengharamkan pembunuhan ke atas umat manusia. Surah 5 Al-Ma'idah, ayat 32 menerangkan "bahwa barangsiapa membunuh seseorg, bukan kerana org itu membunuh org lain, atau bukan kerana berbuat kerosakan di bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh semua manusia. Sesiapa yg memelihara kehidupan seorg manusia, maka seakan-akan dia telah memelihara kehidupan semua manusia".

Selepas peristiwa 9/11, dilaporkan lebih 20,000 warga Amerika Syarikat beragama kristian telah memeluk agama Islam dlm tempuh beberapa bulan saja. Dan terbaru umat Islam di seluruh dunia digemparkan dgn kebiadapan penghasilan filem yg menghina junjungan Nabi Muhammad SAW. Pada pendapat saya di antara langkah-langkah yg patut kita sebagai umat Islam patut ambil tindakan ialah :
1. menubuhkan jaringan peguam-peguam Islam yg mewaliki negara2 umat Islam utk mengambil tindakan undang2 terhadap sebarang bentuk penghinaa ke atas agama Islam melalui mahkamah antarabangsa,
2. wakil2 dari nega Islam berjumpa dan mengatakan bantahan kepada sidang antarabangsa,
3. menyekat/halang barangan produk keluaran dari negara2 yg terlibat dalam isu penghinaan kepada umat Islam dan agama Islam,
4. mengadakan himpunan aman besar-besaran di selurh dunia sebagai membantah tindakan biadap ini.

Sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment